IFS oefeningen
IFS oefeningen? Ik kwam toch bij oefeningen uit? Wat zijn IFS oefeningen?
IFS staat voor Internal Familie Systems. Je interne familie systeem, ofwel; jouw delen, jouw innerlijke stemmen. De stemmetjes in je hoofd kun je het ook noemen. Het maakt niet uit hoe je het noemt, maar de oefeningen hier gaan daarover.
Hoe leer je namelijk je innerlijke stemmen kennen en waarom zou je dat willen? Wat heb je daar aan?
Deze theorie richt zich niet op labels, maar werkt wel goed bij diverse labels zoals depressies, angsten, eetstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, autisme, etc. Belangrijk daarin is wel dat een therapeut veiligheid biedt. Uit onderzoek blijkt dat IFS bijzonder goed werkt bij Complex trauma. Na een behandeling van 16 weken had nog maar 1 op de 13 proefpersonen de criteria voor PTSS.
Ook door eigen ervaring zijn we enthousiast over IFS.
We zien IFS dan ook als een hele mooie methode die we aanraden eens te proberen. Vandaar dat we hier een aantal oefeningen met jullie delen.
Oefening 1
Oefening 1
Deze eerste oefening is eigenlijk de basis. Pak een vel en een pen, potlood of stift en teken een bus. Een bus? Ja een bus. Het idee is dat we allemaal een bus zijn en in de bus zitten onze delen.
Wie zit er aan het stuur? Is dat je ‘zelf’? Of is dat een deel dat boos, bang, energiek is? Is het de ‘pleaser’ in je, de perfectionist, de vredestichter, je deel dat zich schaamt, je rebelse deel, je deel dat alles overdenkt?
Welke delen heb je in je en welke delen zijn op de voorgrond? De delen die op de voorgrond zijn kun je voor in de bus zetten. Zijn er delen die soms het stuur overnemen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan momenten waarop je ontzettend boos wordt en daarna denkt; oeps waarom was ik eigenlijk zo overdreven boos? Dan heeft een deel het stuur van je overgenomen 🙂
Alle delen van jezelf zijn belangrijk. Ze zijn welkom. Dat is een belangrijk onderdeel van IFS.
Ook de delen waar je niet zo trots op bent. Vergeet niet; Je bent dat deel niet, maar het is wel een onderdeel van je. En laten we ook maar gelijk eerlijk zijn; we hebben allemaal onderdelen waarvan we liever hebben dat ze niet te vaak zichtbaar zijn. Delen waar we niet trots op zijn…
Oefening 2
Oefening 2
Als je een bus hebt getekend (we zijn stiekem wel benieuwd hoe jouw bus eruit ziet), dan komt hier oefening 2. Je hebt als het goed is al een aantal of een groot aantal van je delen weten op te schrijven. Meestal zijn dit de delen die duidelijk aanwezig zijn. Soms eisen ze misschien wel een beetje teveel aandacht op 🙂 Er zijn ook delen die minder op de voorgrond zijn, misschien heb je die ook al ontdekt. Misschien zitten ze achter in de bus bij het allerkleinste raampje.
We gaan nu starten met de tweede oefening. Deze oefening is geïnspireerd op een oefening uit het boek; Alle delen welkom van Richard Schwartz (de bedenker van het IFS model).
Zoek een fijne plek en ga er lekker voor zitten. Denk aan een dilemma dat hebt of hebt ervaren in je leven. Het hoeft niet een dilemma te zijn waar je momenteel mee worstelt. Richt je op het dilemma en neem voor jezelf waar wat er in je gebeurt. Welke delen van jezelf worden actief; welke stemmen hoor je? Zijn er tegenstrijdige stemmen? Gaan ze de strijd met elkaar aan? Hoe voel je je? Wat voel je in je lichaam en waar voel je het in je lichaam?
Als je een stapje verder wilt gaan; blijf dan met je aandacht naar binnen gericht en maak actief kennis met dat deel van jezelf. Kies er een uit en ga voor jezelf na wat je voelt, wat je denkt. Als je negatief over dat deel denkt, ga dan eens onderzoeken waarom dat zo is. Vraag maar eens letterlijk aan dat deel waarom het doet wat het doet. Luister naar dat deel en zeg maar eens tegen dat deel; ‘ik respecteer je en je bent belangrijk voor me’. En wacht dan eens af. Misschien merk je een verandering.
Schrijf ze voor jezelf allemaal op. Welke delen kende je al? Welke kende je nog niet? Welke waren op de voorgrond?
Je delen zitten vaak vast in vroegere trauma’s. Zij hebben een rol aangenomen om je te helpen. Daarom is het belangrijk dat je al je delen accepteert en eigenlijk dankbaar bent voor de rol die ze hebben of gehad hebben. Het was uit liefde voor jou 🙂
Oefening 3
Een relatie opbouwen
Oefening 3
Er zijn heel veel oefeningen waarbij je aan de slag gaat met je delen. Een belangrijk onderdeel is niet alleen het kennismaken, maar ook een relatie met ze op te bouwen. Net alsof het andere mensen zijn of je kinderen. Daarom komt er nu nog een oefening om daar eens mee aan de slag te gaan.
Ga er weer lekker voor zitten en richt je aandacht naar binnen. (Zoals je mediteert). Richt je op de delen die je al kent. Zeg tegen je deel dat je er voor dat deel bent en dat het deel belangrijk voor je is. Laat dan weten dat je graag wilt weten hoe het met dat deel gaat. Neem het serieus. Vertel dan dat deel hoe oud je bent en dat je er voor dat deel bent. Het staat er niet alleen voor.
Als je een stapje verder wilt gaan kun je vervolgens andere delen uitnodigen en een soort kringgesprek starten 🙂 (Ja dit klinkt allemaal een beetje gek als je het voor het eerst doet, maar probeer het en stel jezelf ervoor open! Het werkt echt 🙂
Het kan zijn dat er meer delen of stemmen oppoppen. Misschien wel niet. Misschien wel heel veel. Doe voor die delen hetzelfde; laat ze weten dat je er voor ze bent, hoe oud je bent en dat ze belangrijk zijn. Op deze manier bouw je een relatie met die delen op en krijgen ze meer rust en vertrouwen.
Je delen hebben vaak geen idee dat je geen klein kind meer bent. Dat klinkt raar he? Maar vaak zitten ze vast in een rol die is ontstaan toen ze je wilde beschermen. Stel je bent gepest op de basisschool, dan kan er een deel in jou zich hebben ingezet om je te beschermen tegen het pesten. Bijvoorbeeld door heel boos te worden. Je kunt dan tegen je boze deel zeggen dat je geen 10 meer bent, maar inmiddels 50.